Батькам

  5 листопада 2012 року у школі було проведено загальношкільні батьківські збори, на яких розглядались такі питання:

1. Тренінг для батьків "Підліток у світі шкідливих звичок".

2. Про здоровя учнів.

3. Про відвідування учнями школи.

4. Про харчування учнів школи.

5. Про підготовку до Новорічного свята.

 

Підліток у світі

шкідливих звичок

 

Мета: поповнити знання батьків про причини й ознаки вживання підлітками шкідливих речовин показати батькам найефективніші способи запобігання й подолання шкідливих звичок підлітків.

 

Хід зборів

 

І ПІДГОТОВЧА РОБОТА

1. Напередодні зборів батькам пропонується прочитати повість Джека Лондона « Джон – ячмінне зерно»

   2. Куратор готує картки з фрагментами повісті Д. Лондона « Джон – ячмінне зерно». Виділеними доктором педагогічних наук Н. Щурковою для проведення бесіди з підлітками.

   3. Напередодні зборів учні беруть участь у підготовці виставки малюнків, на яких їм пропонується зобразити таку етикетку для пляшки спиртного, для пачки сигарет, щоб, побачивши її, людині не захотілося куштувати вміст.

   4. Куратор готує різнокольорові жетони для поділу батьків на робочі групи.

 

ІІ МОТИВАЦІЯ

 

1. Проблема шкідливих звичок

 

   Підростають наші діти. З безпомічних малюків вони перетворюються на підлітків. Ростуть діти, і серйознішими стають проблеми, з якими ми стикаємося. Сьогодні пропоную задуматись про шкідливі звички, які підстерігають кожну людину на життєвому шляху, які іноді перекреслюють усе життя. Як застерегти свою дитину від паління, алкоголю, наркотиків? Можливо, ми не знайдемо сьогодні унікального рецепта, але спробуємо хочаб розібратися.

«Звичка – друга натура», - часто чуємо слова. Кожен із нас має велику кількість звичок, як шкідливих, так і корисних. Звички – це автоматизовані дії, що виявляються незалежно від бажань людини. Корисні звички допомагають нам відчути себе зібраними, організованими, готовими до подолання труднощів. Вони допомагають при стресі, в умовах дефіциту часу. На жаль, у людей – і в дорослих, і в дітей – самі по собі виникають не тільки корисні алей шкідливі звички. Однак будь – яка звичка з’являється не випадково. В основі лежить механізм підкріплення. Якщо звичка одержала кількаразове позитивне підкріплення, то вона закріпиться й усунути її буде важко. Проблему шкідливих звичок вирішують і психологи, і педагоги, зі шкідливими звичками дітей борються й батьки. Як це ми робимо? Спробуємо від теорії перейти до практики.

 

   2. У світі сигарет

 

   Усі люди, у тому числі й підлітки, володіють інформацією про шкоду паління, про те, що курці частіше за інших страждають на серцево - судинні захворювання, рак дихальних шляхів і легень, але факт залишається фактом: при тому, що в Європі й Америці кількість курців знижується, люди починають піклуватися про збереження здоров’я, у нашій країні всі магазини й величезні плакати на вулицях запрошують до паління. Протистояти важко,

 

особливо підлітку, особливо якщо дорослі постійно тягнуться до сигарети у хвилини стресу й стверджують, що це допомагає. Зараз я хочу запропонувати знайти вихід із дуже життєвої ситуації. Але є умова. Я пройду по класу, і кожен із присутніх витягне з конверта один жетончик: червоний чи зелений. Групи, що утворилися, повинні показати, як можливо вирішити запропоновану ситуацію конструктивно (зелений жетончик), а як – не конструктивно ( червоний жетончик)

 

Ситуація

 

Ви приходите до дому несподівано для дочки, і виявляєте, що вона нервово палить біля відкритого вікна. Побачивши вас, вона не припиняє палити, а з викликом говорить вам, що в такий спосіб розслабляється після напруженого навчального дня. Ваші дії?

 

   Після декількох хвилин обговорення групи батьків представляють відповідне рішення. Потім усі спільно міркують, як можна вирішити цю проблему.

 

 

     3. У світі алкоголю

 

Не хотілося б сьогодні знову й знову повторювати істини про шкоду алкоголю. Ви- дорослі люди і чудово знаєте все про це. Тому увагу ми акцентуємо на тому, що і як можна сказати дитині, щоб у неї сформувалася позиція невизнання сигарет, алкоголю, наркотиків. Ми познайомимося детальніше з твором Д Лондона «Джон - ячмінне зерно». Саме цей твір у своїй роботі» з формування загального негативного ставлення до алкоголізму як соціально-психологічного явища – руйнівника людського щастя і всієї особистісної структури» використовує професор, доктор педагогічних наук Н. Щуркова. Вона пропонує спеціально підібрані уривки з тексту повісті використовувати для осмислення кожним учасником розмови цієї страшної проблеми.

 

   Ви одержите картку із фрагментом тексту, прочитаєте уривок про себе і потім прочитаєте його присутнім. А після прочитання спробуйте висловити своє враження. Вони можуть починатися із фраз: «Я раптом подумав….», «Мені здалося, що ….», « Це дивно, але я подумав…»

 

Картка 1

 

-- Уперше я напився, коли мені було п’ять років…. Батько орав у полі… Мене послали віднести йому пива… І чому це пиво вважається таким скарбом?... Спершу я лизнув піну… Де ж той дивний смак? Я взявся хлебтати густу рідину…Ну й гидотна ж! Все-таки я пив… Не може бути, щоб дорослі помилялися….Мене нудило….Я почувався отруєним….

 

 

 

 

 

 

Картка 2

 

   --- Сім років… Нас зустріли дуже радо. Усіх почастували черговим вином…Хазяї запропонували й мені випити за компанію, але я відмовився…Помітивши, що я сиджу один, італієць простягнув мені через стіл пів стопки вина…Обличчя його набуло сурового виразу…Я відчув холодний жах…Вино було ще більш гидке, ніж пиво! Я ковтнув, силкуючись втримати в собі цю отруту…В очах попливло. Стало важко дихати…

 

 

Картка 3

 

--- Мені ще не було шістнадцяти, я згоряв від пристрасті до пригод, моя голова була набита історіями про піратів, про розграбовані міста й сутички, а гидотна, що її я пив, ще більше розпалювала мій мозок…

 

Картка 4

 

   --- Мені стукнуло 17 років..Я підписав контракт на роботу матросом на промисловій шхуні…Плавання протягом 51дня без звичного пияцтва чудово зміцнило мої сили. Організм очистився від отрути, і я не відчував жодного бажання пити….

 

 

Картка 5

 

---Коли я згадував про випивку, я відразу ж згадував про компанію, і навпаки. Компанія і алкоголь – сіамські близнюки. Вони зрослися воєдино.

 

 

 

 

Картка 6

 

--- Звичка пити вкоренилася в моїй свідомості й залишилася на все життя…

 

 

 

   4. Перерва – ознайомлення з виставкою малюнків.

 

 

    5. У світі наркотиків

 

   І. Нарешті, найскладніший етап нашої розмови присвячений проблемі, від якої кожен із нас хоче відгородитися, думаючи, що це ніколи його не торкнеться. Але Сенека мав рацію, говорячи:» Що є благо? Знання. Що є зло? Незнання». Щоб протистояти злу, треба багато про нього знати, треба бути сильнішим за нього. Що ж ми повинні сьогодні знати, треба бути сильнішим за нього. Що ж ми повинні знати за наркоманію?

Кожному періоду життя суспільства властиві труднощі й протиріччя. Перебудова торкнулася багатьох сторін нашого життя, принесла якісь позитивні результати, але й безліч нових проблем, серед яких: підліткова злочинність, наркоманія, токсикоманія. Ці проблеми глобальні, мають суспільний характер і найбільше вражають підлітків, які відрізняються нестабільною психікою. Сьогодні з’явилися публікації, котрі несуть інформацію про те , з яких причин підлітки вперше пробують наркотики, про позицію, яку повинні зайняти батьки, бажаючи протистояти цьому злу.

   Отже, наркотики сьогодні стали реальністю, їхня небезпека пов’язана з трьома основними моментами:

 

     * Наркотик – це засіб, який постійно збільшує потреби його використання. Наркоманія, токсикоманія – це прийом отрут, які, стаючи частиною обмінних процесів організму, викликають потребу приймати все нові й більші дози.

 

   * Схильність до наркотику, токсикоманія ведуть до швидкої деградації особистості підлітка, який ладен будь-якими методами здобути речовину, йде на скоєння злочину, не зупиняючись не перед чим. При цьому в 90% випадків судам не вдається зясувати джерела наркобізнесу.

 

   * Наркоманія і токсикоманія ведуть до зниження працездатності, рухи робляться уповільненими , увага розсіяною, реакція на будь-який подразник стає неадекватною, підліток втрачає орієнтири в зовнішньому світі, відбувається моральна і інтелектуальна деградація.

 

   Виділяють такі причини початку вживання наркотиків:

 

   1. Безкоштовна пропозиція спробувати наркотик.

  

   2. З цікавості.

 

   3. Неусвідомлення згубності й шкідливості звички, реакція на яку у 15-20 разів вища ніж алкоголь.

 

   4. Низька самооцінка підлітка.

 

5. Прагнення втекти від туги і самотності.

 

 

 

 

 

 

     Фактори, які сприяють залученню підлітків до компанії тих, хто вживає наркотики

 

   1. Складні взаємини зі старшими чи відсутність контролю з боку батьків.

 

     2 Окремі підлітки прагнуть виявити себе чи виділитися в колективі однолітків за будь-яку ціну—через те, що звикли до підвищеної уваги в родині. У них виникає потреба здивувати, здійснити, зробити те, чого не робили до цього інші підлітки.

 

   3. Нерідко використовується сила примушування, особливо до слабовільних, або до підлітків, позбавлених уваги дорослих. Під час досліджень, проведених у лікувально-виховних закладах для неповнолітніх наркоманів і наркодеспансерах, були виявлені ситуації, у яких підлітки не змогли протистояти тиску мікросередовища й почали вживати наркотичні речовини. Давайте зараз уявимо себе на місці підлітка, якого наполегливо умовляють спробувати наркотик.

 

 

   За допомогою різнокольорових жетончиків розділимося на чотири групи. Кожній групі буде запропонована ситуація. Через 5 хвилин ви розігруєте її перед присутніми.

 

Ситуація 1

   Приятелі, наркомани зі стажем, ведуть розмови про приємний, «ульотний» стан після вживання наркотику й стверджують, що це нешкідливо

 

 

Ситуація 2

 

Торговці наркотиками стверджують , що, прийнявши дозу, ти позбудешся усіх проблем, що наркотики допоможуть подолати життєві труднощі, вирішити проблеми.

 

Ситуація 3

 

Досвідчені й старші за віком наркомани втягують підлітка у вживання наркотиків, спекулюючи на його бажанні виглядати мужньо, спотворивши це поняття.

 

Ситуація 4

 

Досвідчені наркомани посилаються на вікові традиції вживання наркотиків, переконують, що є нешкідливі наркотики, скажімо, рослинного походження, і ними можна користуватися без втрат усе життя.

 

 

   Після виступу груп батькам пропонується зафіксувати такі запитання й докази. Які допоможуть підлітку вистояти у ситуації протистояння пропозиції спробувати наркотичні речовини:

 

   ---1. Чому, з якою метою пропонують безкоштовно дорогу речовину, яку можна дістати тільки за гроші чи виміняти на речі?

 

   --2 Чи вживає той, хто пропонує, наркотичні речовини сам чи тільки пригощає інших?

 

   ---3 Якщо він сам не вживає, то чому пропонує іншим, якщо ж він сам їх вживає, то чи може без них обходитися? Якщо стверджує, що може, то як він це доведе?

 

   ---4. Відмову можна супроводжувати вибачення на зразок: « У мене алергія», « Я підтримую форму для спорту», « У мене сьогодні побачення» і ін.

 

Щороку на підпільні ринки нашої країни надходять нові різновиди наркопрепаратів. На ґрунті наркоманії відбувається більш ніж 20 тисяч злочинів. В останні 5 років загальна кількість вилучених наркотиків зросла від 12 до 85 тонн. За даними соціологічних опитувань, 12% школярів віком до 16 років хоча б один раз у житті пробували наркотики, 1% вживають їх регулярно. Представники кримінального середовища вкрай зацікавлені, щоб перший досвід підлітка із вживання наркотику повторився. Адже це гроші.

 

 

Ознаки залежності дитини від наркотиків

   1. Різка зміна друзів.

 

   2. Різке погіршення поведінки.

 

   3. Зміна харчових звичок.

 

   4. Випадки забудькуватості, незв’язне мовлення.

 

   5. Різкі зміни настрою.

 

   6. повна втрата колишніх інтересів.

 

   7. Раптове порушення координації рухів.

 

   8. Часте згадування про наркотики в жартах і розмовах.

 

   9. На фоні повного здоров’я – розширення зіниць, почервоніння очей, кашель, нежить, блювота.

 

 

   Однак бути уважним до дитини – це не означає пильно стежити за кожним її кроком і підозрювати у всьому поганому. Це означає любити й підтримувати її.

   Дуже давно відома акторка Марлен Дітріх так сказала про свою маму : « Твердіша за підлогу під ногами, коли я була маленькою. Твердіша за скелю, коли потрібна підтримка, і набагато твердіша за скелю на той момент, коли стоїш без допомоги і ладен втекти».

 

 

 

  

6. Принципи підтримки підлітка:

 

     * терпіння;

     * увага;

     * тактовність і делікатність;

     * точне використання слова як важливого інструмента у відносинах;

     * уміння поставити себе на місце дитини;

     * гнучка система контролю, яка не тисне на свідомість підлітка, а підтримує його;

     * ознайомлення підлітка з науковими фактами і повідомленнями про шкоду наркотиків, паління і алкоголю.

 

                        Підготувала класний керівник 8 класу

                                  Захарчук О.В.

Заповіді родинного виховання

Виховання в сім'ї є першоосновою розвитку особистості дитини. Духовний вплив батьківського дому на формування особистості дитини здійснюється завдяки щирій материнській ласці, небагатослівній любові батька, домашньому теплу, затишку, захисту, сімейній злагоді

Особливу роль у родинному вихованні відіграє загальний психологічний мікроклімат, настрій, уклад, спрямованість (дотримання родинного виховання). Ось вони, складові на підставі власного досвіду, досвіду батьків нашої школи.

Приймайте дитину такою, якою вона є. Природа створює дитину досить складно, перемішуючи у спадкових генах якості не тільки прямих батьків, а й сотні її предків. Через це в одній сім'ї народжуються різні за здоров'ям, розумом, красою діти. І тільки діяльна батьківська любов допоможе одним розвинути свою красу, розум, здоров'я, а іншим - а в сім'ї українців повинно бути багато дітей - скоректувати свої природні недоліки та перетворити їх на гідність.

Не приймайте рішення поодинці. Приймати рішення треба при спільній домовленості обох батьків. Коли діти пішли у школу, треба і їх включати в обговорення сімейних справ: спочатку на правах дорадчого голосу, а далі й вирішального.

Власна поведінка батьків - головний фактор у вихованні дітей. Особистий приклад батьків - найкращий спосіб пояснення. Дуже важко заборонити хлопчику курити, коли батько сам курить. Найкраще виховання дітей - це самовиховання батьків.

Не бійтеся з ласкою ставитись до дитини. Потреба у спілкуванні тісно пов'язана з потребою в ласці. Якщо дитина не відчуває належної ласки, вона нервує, грубить, не знаходить собі місця. Ласка сприяє контакту та продуктивному спілкуванню. Дитина очікує добрих слів від батьків, радісних поглядів. Будьте щедрі на ласку.

Не допускайте надмірності в подарунках дітям. Це привчає їх до утриманських настроїв і стосовно суспільства. А суспільство не робить подарунків - їх треба заробити. Небажання навчатись приходить до тих, хто в дитинстві одержав максимум споживчого щастя.

Ніколи не карайте із примхи. Безперервно втручатись у життя дитини небезпечно, бо це призведе до того, що вона не відрізнятиме дріб'язкового від серйозного. Дитина сама мусить відчути гіркоту помилки та чуття провини за вчинок при довірливій розмові з батьками.

Не можна тривалий час залишати дитину у стані образи. Запам'ятайте золоте правило: за конфліктом повинна йти радість.

Не бійтесь конфліктувати з дітьми. Не може бути виховання без конфліктів. Конфлікт - це співставлення поглядів, смаків, бажань, уявлень. Конфлікт - це завжди перегляд чогось, необхідність оновлення, у спілкуванні народжується істина.

Тримайте двері вашого дому відкритими. У першу чергу для друзів дитини. Допоможіть дитині самій вибрати собі друзів, і вона не буде нічого приховувати від батьків.

Діти спроможні радіти й одержувати задоволення від виконаної ними роботи. Використайте цю здібність, підготуйте їм радість, а краще, коли доручення по дому будуть постійними, з деякою корекцією.

Дотримуйтесь основного закону сім'ї: усі турбуються про кожного члена сім'ї й кожний турбується про всю сім'ю. Дитина повинна бути членом сім'ї, а не її центром, бо виросте егоїст із завищеною самооцінкою, котрий не турбуватиметься про своїх батьків.

Звісно, цих заповідей набагато більше, і їх кількість залежить від педагогічної культури сім'ї.

Існує три типи сімей:

* ОПС (оптимально педагогізована сім'я), коли батьки завжди приходять до школи, стежать за духовним зростанням дитини, читають педагогічну пресу; 
* ППС (проблемно педагогізована сім'я) - ці батьки рідко звертаються до школи, послуг класних керівників, своє виховання дітей базують на етнопедагогіці (користуються тими методами, якими користувались їхні батьки). Вони нічого не читають; 
* ПЗС (педагогічно запущена сім'я) - вихованням дітей узагалі не займаються, школу не відвідують, нічого не читають і діють за принципом «Я віддала вам дитину у школу, ось ви й виховуйте».

Рівень вихованості дитини залежить від родинного виховання. Нехай воно принесе вам завтрашню радість і щастя.

 

 

Інтернет-журнали для батьків 

"Карапуз"
http://karapuz.net.ua
Онлайн-журнал для батьків. Виховання і розвиток дітей. Форум, поради психолога, фотогалерея.

Моя дитина
http://www.moyadytyna.com.ua
Інтернет-журнал „Моя дитина”, просвітницький проект журналу „Здоров’я жінки в Україні” Містить інформацію про перший-третій роки життя дитини, а також розділ „Школа матері”.

"Оленка+Серьожка"
http://alenka.in.ua
Журнал для дітей і їхніх батьків. Поради для батьків.

Сім’я і дім
http://www.simya.com.ua
Електронне видання.

Інтернет-журнали для дітей

Весела Абетка
http://abetka.ukrlife.org
Україномовний ресурс для дітей: казки, усмішки, скоромовки.

Дитячий журнал "Ухтишка"
http://www.yx.com.ua
Сайт українського дитячого журналу "Ухтишка": короткий опис журналу, конкурси та акції, публікації.

Інтернет-журнал "Санька - скажений кролик"
http://sashka.iatp.org.ua
Сайт дитячого Інтернет-журналу "Санька - скажений кролик".

Казкотера
http://www.skazkatera.kiev.ua
Про казки як про вид психотерапії: казки, статті, цікаве.

Казки народів світу (Проект Мережі Громадянської Освіти України)
http://skaz.iatp.org.ua

Книга "Країна міркувань"
http://mysl.lviv.ua
Задачі для дітей, логіка малюнків, мова, зміст і т. д.

"Пізнайко"
http://www.posnayko.com
Дитячий розважальний журнал "Пізнайко".

ПП "Свена"
http://www.svena.com.ua
Посібники та ігри для дітей за методиками Монтесорі, Зайцева, Нікітіна. 

Свято на порозі
http://www.holiday.infoall.info
Поради і ідеї з виготовлення костюмів карнавальних дитячих, подарунків-сувенірів, зроблених своїми руками.

KINDER.RU
http://www.kinder.ru
Один з найбільших та цікавіших порталів Інтернет, на якому можна знайти інформацію для дітей та про