Історія села

Спішу в село:моє там джерело …

Мої, там друзі,вічні трударі,

Маленька школа-перший храм науки,

І чистота ранкової зорі.

     Яка неповторна Волинь у своїй красі , такі ж  неповторні, таємничі її закутки. Хоча мабуть , вже й не знайдеться місцини , куди б не втрутилась людина , не змінила б хоч дещицю із її краси. І якщо подекуди цей вплив ще не настільки згубний , то є місця , де вже мало що лишилося від минулої недоторканості . Але через цю скривдженість , вона ще більше спонукає нас до любові.

    Можливо . на землі бувають місця і гарніші , і мальовничіші ,і багатші , але жодне з них не зрівняється з рідним краєм . зі своїм селом. І тому в нас непоборне бажання вивчати , досліджувати . оберігати свою місцевість , її краєвиди. Кожна окрема місцевість , село ,відрізняються один від одного , хоч і розташовані поруч. В цьому все більше переконуємось , досліджуючи навколишні ландшафти.

Село Рачин , Горохівського р-ну. , Волинської обл. , досить старе і назва його не мінялась. Воно розташоване на півдні Волинської обл. і на південному заході Горохівського р-ну. Землі населеного пункту знаходяться в одному масиві ,  витягнутому із заходу на схід на 3 км. На півночі воно межує із селом Кути , Локачинського р-ну; на сході-с. Озерці , на півдні село – Мирків , на заході – с. Лемешів – Горохівського району.

    Територія розташована на Волинській височині , з відносними висотами не вище 250 м. Через територію села проходить Головний Європейський вододіл , який розділяє басейни Чорного і Балтійського морів. Саме цей вододіл і активно впливає на клімат місцевості. Клімат тут помірно-континентальний але має свої особливості. Саме на межі різних басейнів , на лінії вододілу найчастіше трапляються стихійні явища погоди , що супроводжуються бурями , ураганами , смерчами.

Через територію села протікає річка Луга , що є притокою Західного Бугу. Колись річка займала широке русло , а під час повені підтоплювала береги. Зараз русло річки дуже обміліло , води мутні , забруднені. Річка замерзає наприкінці грудня і середня тривалість льодоставу 60-70 днів.  Ґрунти сірі , опідзолені . супіщані і легко суглинисті на лесових породах , а в долині річки торфино-болотні , мало еродовані.     

     Добре розвинутий рослинний покрив. Серед дерев тут  поширені насадження дуба звичайного. Є тут багато лікарських рослин , зустрічаються  рідкісні і зникаючі. Немає в нашому краї красивіших квіток ніж зозулині черевички, які занесені до Червоної книги. Зустрічаються вони і в околицях Рачина. Із лікарських рослин тут поширена малина , мати-й-мачуха ,звіробій , хвощ польовий .На березі і досі зустрічаються:кмин і валеріана лікарська. В одному із кутків села, де проживали чехи , були висаджені волоські горіхи. Зовсім інше лице мало село 40-50 років тому. Річка Луга , що витікає із джерел поблизу села Озерці , була широка і повноводна . Береги були вкриті заростями очерету і лепехи. Цікава не тільки природа , а й історія села, її люди.

    «Рачин село , Володимирський повіт , Підберезська волость , 76 кілометрів від м. Володимира , на північ від містечка Горохова. В кінці 19 століття було там 103 дома і 829 жителів , дерев’яна церква.» ( Арх.Ю.З.Р. ч.6 том 1 ст.284 Так коротенько згадується про село в сьогоднішній літературі. Перша письмова згадка про село Рачин . належить до 1629 року. Через село протікала річка Луга , яка ділила грузькі болота на дві частини: північну і південну (Громуш і Горобинку ). Греблі не було і треба було переходити через село по кладці рачки. Звідси одні стверджують , що пішла назва села від слова рачкувати-Рачин. Інші ж твердять , що назва пішла від слова раки , яких тут було багато. Із розповідей старожилів є ще й така гіпотеза: в селі проживав поміщик Рачинський , а назва села скорочене його прізвище. З початку заснування його вулиць було дві:Соколина-головна вулиця села;Колонія або новий Рачин. І до сьогодні збереглися місцеві назви і в середині села: Громуш , Горобинка, Запліса, Піщанка , Дубинки , Куцьке , Могилки , Островки , Границя, Провалля.

         На сьогодні деякі назви втратили своє пряме значення. Наприклад: як такого Провалля вже не існує ,його загорнули землею , але те місце де воно було і досі називають – Провалля.  А такі назви як Колонія , вул. Чеська пов’язують сьогодення села з його історичним минулим. Ще у позаминулому столітті після реформи в селі з’явились чеські поселення.

  Чехи зайняли окремий куток села , який стали називати Колонією , нині вулиця Чеська. Донедавна саме через це село ділилось на дві частини: Старий Рачин-власне село і Новий Рачин-Колонія. Побут та звичаї чехів відрізнялись від Рачинських. Протягом усього часу , коли існувала колонія чехів , це були різні культури , різні звичаї , різні обряди. Тепер , коли вже корінних чехів майже не лишилось в селі , цей куток зберіг свою назву.                                      Цікаві були чеські звичаї. Наприклад, на чеському весіллі старший сватприїжджає за дружкою. Саме весілля проходило дуже святково і весело. Сані чи віз були прибрані ряднами , до упряжі коней чіпляли дзвіночки. Чеські господині пекли калачі «бухти» і пригощали людей. Обов’язково на весіллі подавали юшку або підливку , називали її «налівкою». Все село сходилось щоб подивитися чеське весілля. Багато чого можна було запозичити у цього народу. Особливо вони відзначали влітку обжинки: весело, із піснями, іграми, і обов’язково наймали музик. Мали чехи в селі свій клуб і свій цвинтар.

    Ніколи не сторонилися народних та релігійних свят корінні жителі с.Рачин. Грали різні ігри, наприклад «хрещик» та танцювали «кривий танець». Взимку побутували інші ігри. На березі річки було закопане колесо від воза. Коли річка замерзала, молодь, діти виходили на берег, розкачували колесо,тримаючись з нього, а потім відпускались і ковзались далеко-далеко. Дуже цікаво проходив і престольний празник. Коли господарі приймали гостей, то на столі не обходилось без традиційної страви: сиру із сметаною. На всі свята молодь завжди збиралась під церквою.

     Церква Різдва Богородиці була побудована невідомо ким і невідомо коли. Церква дерев’яна з такою ж дзвіницею. Вона мала чотири куполи і стояла там де стоїть нова. В 1892 році на території села проживало 530 прихожан.    Церкві належало 34 десятини 1254 сажні землі. Школи на той час при церкві не було. В роки Першої Світової війни в церкві був госпіталь, а через дорогу Німецьке кладовище, де в 2003 році було розкопано останки 5-и солдат і перезахоронено в Німеччині. В двадцятих роках церква згоріла. Люди розповідали, що під час пожару з полум’я випала «Євангеліє». До кінця 20-х років церква була відбудована і служба проводилась до 50-х років. В 1990 році церкву відкрили знову.

     Але в селі була ще одна церква, яка була збудована на краю кладовища. Простояла вона до війни. В 1944 році, під час битви за село Рачин, люди ховались в церкві. Німці штурмували її три рази, тоді замінували ззовні і підірвали, але знищити не могли. Щоб повністю знищити церкву німці змушені були ще й замінувати її з середини.

    В кінці 19 століття приблизно 1868-1872 роках в селі була відкрита перша школа, вчились лише хлопчики. Дяк навчав букв і читати. Так було до кінця 80-х  років 19 ст. приблизно в 1889 році була відкрита в селі школа, вчились у звичайному будиночку, відпущеному громадою. Першим вчителем був мешканець міста Горохова - Міндюк Г. О. Така школа тут тривала до Першої Світової війни. З 1922 року школу знову відкривають, де вчителем працює дочка пана Зеленського із села Озірець. Справжню школу було відкрито у 1928 році, в якій викладав чех-Свобода. З 1934 року в школі вчителем працює поляк із Замостя - Доміна Станіслав ,який викладає предмети польською. Всього дві години на тиждень вивчають українську. В 1989 році в селі побудували нову дев’ятирічну школу.

    Світова Війна, розруха, високі побори і штрафи поглиблювали класове розшарування. Після їх сплати в селян майже нічого не залишалось. Ще й сьогодні можна почути вислів «переднівок», який викликає в старожилів гіркі спогади про голод і злидні в оселях. Село було бідне і дуже відстале, всюди приходилось добиратись пішки. І ось в такі умови змусили багатьох людей шукати кращої долі в містах та інших країнах. Багато виїхало в Канаду та Америку. Серед них: Бобицький Леонід, Палащук Іван, Кренц Юрій, Шуберт Марія, Горачек Владислав.

    Жорстка експлуатація, низька плата, високі податки зумовили посилення класової боротьби проти пануючого класу. Село відоме своїми революційними традиціями. Його жителі вели активну боротьбу проти буржуазно-поміщицької  Польщі.

    В 1930 році в селі створено КПМЗУ, який очолив - Колесник, Чайковський, засуджений у 1931 році на 5 років ув’язнення. Велику роботу серед населення проводили члени КПМЗУ: Варлам  Андрійович Качур, Архип Сильвестрович Кодня, Юрій Митрофанович Кренц.

    В 1939 році була створена с/рада на території села Рачин. Перший голова

був обраний Чайковський К.П., а з1941-Пукавський І. Т. Вони обоє загинули під час війни від рук націоналістів. Прихід більшовиків і створення колгоспів привело до обурення селян. Почалися арешти націоналістів. На їх підтримку селяни створили організацію «Сільробєдність». Її члени організовували збирання і доставку продуктів та грошей для політв’язнів Луцької тюрми. З села Рачин було арештовано і розстріляно в Луцькій тюрмі двох чоловік: Домбровського Семена Васильовича, Шевчука Івана Павловича.

     В 1940 році було організовано колгосп ім.. Леніна і першим головою був Качур Варлам Андрійович. Створено було три бригади, які очолили:  Бригада №1-Кучер Віна (це в основному поселенці 40 дворів, які в 1947 році виїхали до Чехії);  Бригада №2-Кодня Олексій Сильвестрович; Бригада №3-Козак Дмитро Пилипович.

    Колгосп мав вітряного  млина який стояв на пагорбі. В низині, на березі, жителі копали торф, сушили і використовували як паливо. Ще й досі в околицях Рачина є глиняний кар’єр, і тут на місці, в колгоспі  бала своя цегельня.

  Мав колгоспі свою молочарню, де переганяли молоко, і виробляли сир, збивали масло. Але щоб ця молочарня працювала без перебоїв. Ще із зими заготовляли лід. Прорубували ополонки, а лід возили саньми, закопували в глибокі ями і прикривали соломою. Цей лід лежав навіть  у літку. Дуже поширене було у Рачині ткацтво, гончарство. Гончарі для своїх потреб використовували глину місцевого кар’єру. Тут сіяли льон, коноплі, вимочували їх, тіпали, чесали,сукали нитки і ткали полотно, килими. Із рослин вирощували ще кок-сагиз, з якого виготовляли каучук. Кормових буряків майже не сіяли.

Але війна перебила  творчі плани людей і всі хто міг пішли воювати, а хто залишився теж не сидів склавши руки.

    14 жовтня 1942 року на Волині зародилося УПА. Молодь ринула в УПА і почала боротися і гинути в поліських і волинських лісах. Серед активних борців був і О.С.Брись на прізвисько «Остап». Він створив сотню і проводив бойові акції на Горохівщині , Рівненщині, Львівщині. Його діями були знищені жандармерія в Горохові, концтабір в с. Лобачівка.

     До літа 1944 року територія села була окупована німецькими загарбниками. 14 липня до села підійшли радянські війська. Бої точилися два дні 14-15 липня. Як згадував Гончаров Микола Іванович: «Наша дивізія перейшла      в наступ. Зав'язався жорстокий бій. Не зрозуміло чому німці так взялися за село Рачин. Воно кілька разів переходило з рук в руки. Здригалася часто земля, злітала свічкою вгору,гаряча хвиля котилася серед краси і розбудженої тиші». Загинули в бою за село:

    Воскресенський Б. Л.-(уродженець міста Калінін);

    Пашкевич Гнат Андрійович (1907р. Житомирської обл. с.Берестівка);

    Гулян Рафік Миколайович (громадянин Арменії);

    Бєляєв Михайло Степанович (1918 р. с. Мала Новиночка, Вологодської обл.);

    Зелпухін Іван Федорович;

    Лалетін Петро Андрійович.

 Не повернулося і в село з війни 40 чоловік.

    Після війни перед людьми стояло велике завдання - відбудувати втрачене.

 навесні 1948 року знову відновлено колгосп ім. Леніна. Головою став  Іван Васильович Пилипюк. Головою с/ради –Качур Варлам Андрійович. В 1959 році к –п об’єднали з колгоспом села Лемешів і він став називатись « Світанок». Пізніше колгосп став знову на базі одного села. В 1972 році його приєднали до к-пу ім. Пархоменка (с. Озірці). В склад цього колгоспу с. Рачин входило до 1990 р. В цей період,( 1967 р), в селі збудували фельшерсько - акушерський пункт. В якому почала працювати, і працює нині Домбровська Поліна Герасимівна. При

сприянні і матеріальній підтримці колгоспу в селі збудували стадіон, який був  найкращий в районі. В 1975 році – клуб, де незмінно проводились огляди художньої самодіяльності. При клубі були створені аматорські гуртки, які приймали участь в маївках, що проводились в травневому лісі. В 1989 році була відкрита школа і дитячий садок. Працює відділення зв’язку і заклади торгівлі.

    В 1996 році проведено газифікацію села. Значний внесок у соціально економічний розвиток села вніс Притулюк Анотолій Павлович, який був головою колгоспу ім.. Пархоменка.

І сьогодні фермери: Домбровський А., Юхимчук І., та приватні підприємства «Подвіря», «Рачин мясопром» допомагають в соціально-економічному розвитку села. Не забуває про своє село і депутат Верховної Ради – Шевчук.

     Сьогодні загальна площа населеного пункту 279 га. В селі проживає 398 чоловік. І ці люди пам’ятають свою історію. Якої ми не повинні забувати. Тому учні школи намагаються досліджувати забуті звичаї свого села. Його культуру, аби відродити усю ту багатющу спадщину, якою ми стільки нехтували,  щоб повернути своєму селу минулу красу і минули славу, щоб воно стало мальовничим селом у мальовничій Волині.

Розстріляні в Луцькій тюрмі.

    1. Домбровський Семен   Васильович народився ( серпень 1907 р.). одноосібник, мав більше 10 га. Землі. Працював в Підбереззі столяром. Безпартійний. 12 січня 1941 року НКВД за читання творів Шевченка і Біблії. Був арештований. Сидів у Луцькій тюрмі. Розстріляний 23 червня 1941р. в дворі Луцької тюрми. 

  2. Шевчук Іван Павлович ( 1917р.) . одноосібник. Арештований за читання українських творів. Луцька тюрма. Розстріляний в дворі,похований під асфальтом.

   3.Шевчук Івасик Павлович. Одноосібник,

   4. Гунджер Петро         5. Гунджер Василь

Пісня про село

.

Там де  бере початок Луга

Де у високих травах береги

Моя там Батьківщина –ненька друга

Моє село, мій Рачин дорогий.

 

Рачин –колиска моя

Рачин – мов спів солов’я

Рачин – зозуля кує

Рачин – ти щастя моє

 

Стоять у задумі верби край дороги

І гай зеленим віттям гомонить

Несу до тебе радості й тривоги

До тебе йду коли душа болить.

 

 

Кружляє над селом сімя лелеча

Тут не одна знайшла притулок свій

І бігає по вулицях малеча

Твоє майбутнє Рачин ти мій

 

 

Нехай від тебе буду я далеко

Чи замете дороги всі зима

Село моє в морози і у спеку

  Від тебе чарівнішого нема.                                        

 

  (Раїса Іванівна Панасюк)

 

Свято-Різдво-Богородичний храм с.Рачин

 

Село Рачин отримало свою назву від того, що колись через село протікала річка Луга, яка ділила село на дві частини: північну і південну. Греблі не було і треба було переходити через річку по кладці рачки, звідси і пішла назва села від слова рачкувати - Рачин.

Перший храм в селі Рачин був побудований невідомо ким і коли. Церква була дерев'яною і з такою ж дзвіницею. Вона мала чотири куполи і стояла тут , де стоїть зараз нова. Біля церкви стоїть хрест поставлений старанням сестриць с. Рачин Різдво-Богородичної церкви в 1908 р.

В 1892 р. на території села проживало 530 прихожан. В роки Першої Світової війни при церкві був госпіталь, з через дорогу Німецьке кладовище, де в 2003 р. були розкопані останки 5-ти солдат перехоронені в Німеччині. На початку 20-х років церква згоріла.

Люди розповідали, що під час пожежі з полум'я вилетіла свята Євангелія. А в 1928 р. була побудована нова церква, яка і є на даний час. Першим священиком в ній був архімандрит Феодосій Ткаченко, який дохований біля храму.

В церкві служилося в Другу Світову і Велику Вітчизняну війну, це 34 роки. А в 1962 р. була закрита, 27 років стояла пусткою. За розповідями старожилів в селі була ще одна церква, яка була збудована на краю кладовища. Простояла вона до війни.

В 1944 р. під час битви за село Рачин люди ховалися в церкві. Німці штурмували її три рази, замінували ззовні і підірвали, але знищити не могли. Щоб повністю знищити церкву німці змушені були ще й замінувати її з середини.

Сьогодні загальна площа населеного пункту с. Рачин 279 гектарів. В селі проживає 385 людей. І ці люди пам'ятають свою історію, якої ми не повинні забувати.

 

З життєпису курінного УПА Олексія Брися

altІван ОЛЬХОВСЬКИЙ

Курінного УПА на Волині Олексія Брися («Остапа») преса не переобтяжує своєю увагою. Мені, наприклад, на очі потрапляли лише скупі рядки з його біографії та згадки про участь у деяких урочистих заходах. Це спонукало мене зустрітися з повстанським командиром у його львівській квартирі.

Олексію Семеновичу нині 87 років. Десять з них він відбув в ув'язненні, понад сорок - відпрацював на шахтах Інти та Воркути. Літа, проведені на «північних курортах», певно, відобразились на стані здоров'я. Нині пан Олесь пересувається з допомогою інвалідного візочка. Але завдяки уважному догляду сестри милосердя Ольги виглядає охайним і бадьорим. У такому товаристві й було відтворено кілька цікавих, на мій погляд, епізодів з його життя.

 

За його голову німці обіцяли 10000 марок 

Після закінчення польської школи у рідному селі Рачин, Горохівської гімназії та здобуття атестата про середню освіту вже при радянській владі Олексій Брись вступив на фельдшерський факультет Львівського медінституту. Однак після першого курсу з навчанням довелось попрощатись - почалась війна. Юнак повертається в рідні краї. Як тільки німці дозволили відкрити українські школи, Олесь влаштувався працювати викладачем фізкультури в Горохівську гімназію, а після її закриття за завданням ОУН перейшов на роботу викладача в уряд праці («арбайтзант»). Там увійшов у довір'я до начальниці цієї установи на прізвище Тіс і завдяки цьому допомагав багатьом уникнути відправки на роботу в Німеччину. У селі Зборишеві, як стверджує член Братства ветеранів УПА Волинського краю Йосип Іванюк, було зірвано до вивезення цілий етап людей.

Одного разу Олексій вийшов з квартири на вулицю і побачив, як німецький поліцай гнався за місцевим жителем, щось кричав і бив того палицею. Ця картина надзвичайно вразила Олексія. Він кинувся до поліцая, вихопив палицю, взяв його за груди і застеріг, щоб не робив цього. Німець, ошелешений таким зухвальством, розгубився. А тим часом навколо зібрався гурт людей. Серед них Олексій помітив німця з адміністрації у жовтій формі SA (Sonder Abteilung) - партійних нацистських військ, що на всіх накликала жах, і запитав у нього, чому цей тип б'є людину нізащо? Запитання лише розлютило гітлерівця, і він двічі вдарив палицею Олексія. Коли замахнувся втретє, Олексій вирвав палицю і вперіщив нею окупанта. В цей час вискочив зі склепу ще один німець. Олексій зрозумів, що треба втікати, і рвонув вздовж вулиці подалі від натовпу. Оглянувшись, помітив, що за ним кинувся навздогін зондерабтейлюгівець і на ходу намагається витягти з кобури пістолета. Юнак, як кажуть, спиною відчув, що зараз пролунає постріл, куля може влучити у нього, і різко завернув у найближчий двір. Петляв між будинками, заплутуючи сліди. Тоді вискочив на вулицю Ягелівську, сповільнив хід, аби не привертати до себе уваги, і попрямував до «арбайтзанту» - місця своєї роботи. Піднявся на другий поверх і запитав службовців, де начальниця. Ті відповіли: вийшла у місто. Тоді Олексій розповів їм, що трапилось. Вони між собою переглянулись здивовано і вирішили дізнатись про ситуацію на місці події. Повернувшись до приміщення, сказали йому тікати геть. Олексій миттю вилетів з приміщення, побачив чийсь велосипед, заскочив на нього і чимдуж помчав у напрямку села Скобелки. По дорозі вирішив змінити маршрут і повернув праворуч на Старостав, де жив його приятель Лотоцький. Розповів йому свою пригоду, дав велосипеда і попросив, щоб він негайно поїхав у Рачин і попередив його родину про небезпеку. До Рачина було кілометрів з десять. І коли туди приїхав Лотоцький, коло Брисів він побачив машину, німців, які виводили на подвір'я батька, матір і Олексієву бабусю. Усіх посадили на кузов і під конвоєм повезли до Горохова як заручників.

Дізнавшись про цю гірку новину, Олексій вночі полями вирішив добрався до своєї опустілої хати. За кілька кілометрів серед собачого гавкоту в селі упізнав голос свого пса Тропа, який з наближенням до садиби несподівано затих. У цей момент раптом на Олесія хтось стрибнув. Вже на землі він зрозумів, що це Троп від радості зустрічі повалив його. Олексій підійшов ближче до хати, зазирнув у віконце, звідки пробивалось світло, побачив повну кімнату людей. То були знайомі односельці. Вони прийшли попередити, що німці за його голову обіцяють 10 тисяч марок. З тих пір Олексій не ночував удома. Переховувався у дядька Тихона, у знайомих і друзів. Одного разу під час хуртовини заблукав, забрів у сусіднє село. Там люди вже знали про його історію і про ціну, якою німці хотіли купити зрадника. Але прийняли вони Олексія, як героя, хоча й з осторогою.

Згодом Олексієві передали, що німці відпустили додому бабусю, і вона запрошує його з братами на вечерю. Олексій і Павло (старший брат) радо прибули на теплий вогник рідного дому. Не зміг вирватися з Володимира-Волинського Анатолій, де перебував на навчанні. Але й це не завадило порадіти, що бабуся уже на волі.

Після вечері Олексій попрощався і пішов ночувати до сусідів. Братові також наказав в жодному разі не ночувати вдома. Але Павло не послухав молодшого брата, заснув солодким сном у рідній оселі. А вранці його прямо в ліжку заарештував німецький поліцай, якого окружний комісар прислав сюди учинити засідку на Олексія. Через кілька  днів гітлерівці випустили з-під арешту батька і матір, очевидно, для ще однієї приманки. Але Олексій одразу зрозумів цей задум і до батьків не навідувався, а кинувся виручати брата. Озброївшись гранатою і пістолетом та загітувавши на підмогу гімназійного друга Юрка Максимчука, вирушив пішки до Луцька, куди завези заарештованого Павла. Знайшли будинок, де жили німці. Юрко лишився чатувати на вулиці, а Олексій непомітно прошмигнув на другий поверх приміщення. Там побачив напівроздягненого німця, що відчиняв двері своєї кімнати, і запитав його, де живе фройляйн Тіс - начальниця Горохівського арбайтзанту. Той відповів, що тут її нема і грубо вказав на вихід. На вулиці вже темніло, але Олексій зумів побачити високу фігуру жінки, що наближалась до будинку, з якого він щойно вийшов. Це була фройляйн Тіс. Коли Олексій підійшов до неї і привітався, вона від несподіванки не змогла нічого промовити, тільки здивовано дивилась, як на бандита. Олексій став її переконувати, втішати, що він нічого злого проти неї не має, а потім запропонував пройтись разом по вулиці. Як це дивно, вона погодилась. Олексій коротко пояснив мету свого візиту - допомогти звільнити брата. Аби підштовхнути її до такого вчинку, Олексій узявся доводити, що жорстокість німців до інших народів стане причиною програшу у війні. "Ви божевільний!" - зауважила фройляйн Тіс і стала заперечувати невтішний прогноз Олексія. Але на завершення розмови пообіцяла допомогти звільнити брата. Однак минув тиждень, другий, а Павла не випускали з в'язниці. Олексій вирішив ще раз зустрітися з фройляйн Тіс, але друзі не дозволили піти на такий ризик. Натомість запропонували відповісти на німецькі репресії організованою акцією. 

Напад на Горохів

Його запланували на ранок 21 березня 1943 року. Серед тих, хто розробив план операції, були районні керівники ОУН Горобець та "Омелько". Згідно з цим планом, головне завдання  полягало у захопленні жандармерії і звільненні арештантів. Його доручили виконувати групі на чолі з Олексієм Брисем. Інші групи мали захопити транспорт, склад зброї у Грабині, а також роззброїти поліцію у Берестечку. Під покровом ночі Олекса разом зі своїми бійцями проник  у центр міста і увірвався до жандармерії. Там дрімало кілька ситих поліцаїв. Заскочені зненацька, вони не встигли вчинити збройного опору. Обеззброївши їх, народні месники перейшли в арештантське відділення. Там зустріли поліцая, з яким  Олекса раніше мав сутичку. По ньому він разом з "Омельком" відкрили автоматний вогонь. Одночасно пролунали постріли і в Грабині, де мешкав гебітскомісар. Згодом стрілянина заглушила команди. Лише зрідка до вух доносились передсмертні зойки, крики.

altНадворі почало світати. Звільнивши арештантів, група Олексія Брися вирушила до міської бойні, де було призначено збір. Але там нікого не було. Аби не накликати на себе лиха тривалим чеканням, повстанці попрямували до Холонівського лісу. Убрід перейшли річку і промоклі завернули до хати знайомої Олексія Раїси Пойдзюн. Тут переодяглись у суху одежу, яку дала господиня, і вирушили до Скабарівщини - наступного місця збору. "Ми тоді відчували себе переможцями, - каже Олесь Семенович. - З віддалі часу дивуюсь, як можна було виконувати такі непосильні завдання?"

Пізніше стало відомо, що німці, оговтавшись від несподіваного нападу, відрядили для погоні за повстанцями кілька вантажівок з карателями. Але їх на деякий час гранатою зупинив брат Раїси Пойдзюн. За це хлопця німці розстріляли на місці його героїчного вчинку.

 

Після нападу на Горохів Олексій Брись керував розгромом німецького табору під Лобачівкою, що принесло йому славу умілого повстанського командира. Потім було відрядження у штаб групи УПА "Північ", підвищення до посади курінного, оборона Свинаринської "Січі" від червоних партизанів, евакуація обозу важкої зброї на Горохівщину, арешт разом з дружиною Галиною Дробітько і репресії усієї родини. Батько Олексія помер голодною смертю на засланні в Казахстані, мати Пелагія - у Воркуті (після відбуття п'ятирічного заслання). Старшого брата Павла знищили німці, а молодший Анатолій загинув у лавах УПА від червоних. Дружина відбула десярічний строк ув'язнення у норільських таборах. Нині з дочкою Зоєю проживає в Івано-Франківську.

Усі ці події варті окремої уваги. Але згадані тут, гадаю, були визначальними у долі повстанського командира Олексія Брися.

Фото:

1.Олексій Брись, очевидно, перед війною (з Літопису УПА т.2)

2.Олексій Брись із дружиною Галиною Дробітько. 1942 (?) рік.

3.Олексій Брись сучасне фото.

Олексій Брись сучасне фото

 

Академік родом з волинського Рачина

Академік Віктор АНДРІЙЧУК

Академік Віктор АНДРІЙЧУК

Від прадіда, діда й батька професор, доктор економічних наук, академік Віктор Григорович Андрійчук, уродженець села Рачин Горохівського району, успадкував духовне багатство. Романтику українства, силу національного духу, загартовані суворими випробуваннями, він поєднав з успішною науковою діяльністю, довівши особистим прикладом, що не можна ділити людей на фізиків і ліриків. 
Батько наполіг, щоб його син вступав до Львівського медичного інституту: “Це така професія, яка потрібна у всі часи, при будь-якій владі”. Та після того, як студентів повели на розтин трупів і Віктор Григорович втратив свідомість, він не захотів бути лікарем і перевівся до торгово-економічного інституту. Після його закінчення Віктор Андрійчук дванадцять років провів на відповідальних посадах у торгівлі. Серед обласного начальства були такі, яким став неугодним принциповий державний інспектор, але позбутися його вони не могли, бо Анрійчука захищав і підтримував перший секретар обкому партії Грушецький.
Врешті-решт Віктор Григорович сам покинув торгівлю й вступив до аспірантури Київського науково-дослідного інституту міністерства торгівлі СРСР. Він достроково захистив кандидатську дисертацію, і його залишили працювати в цьому інституті, який на той час за своєю специфікою був єдиним на весь Союз.
Віктору Григоровичу виповнилося 78 років.
У свій час вченого звинувачували в “українському буржуазному націоналізмі”, довго не давали захистити докторську дисертацію. Доктором економічних наук він став у перші роки незалежності України. Нині професор, академік Академії наук вищої школи України, заслужений діяч науки і техніки України Віктор Андрійчук завідує кафедрою світового господарства і міжнародної економічної інтеграції в Українському державному університеті фінансів та міжнародної торгівлі, член двох спеціалізованих вчених рад при Національному інституті проблем безпеки і Національному інституті стратегічних досліджень при Президентові України, нагороджений орденом Петра Могили. Він – автор більше 400 наукових робіт, у тому числі навчальних посібників і монографій. 
У спадок йому, крім християнських чеснот, передався ще й дуже гарний від діда та батька голос, багато козацьких і стрілецьких пісень, співаних ними, перейняв. Правда, після втрати від смертельної дози радіації коханої дружини Світлани Володимирівни, яка працювала у Чорнобилі лікарем, йому довго не хотілося співати. 
Хоч пройшло уже з тих пір 24 роки, він досі згадує свою дружину з особливою теплотою і трепетом:
– Світлана була дуже сильною духовно, мудрою і надзвичайно доброю жінкою, – каже. – Вперше сльози на її очах я побачив тоді, коли вона повернулася з Чорнобиля: “Не можу розповісти тобі всієї правди про те, що там трапилося. Це велика трагедія для всієї України”. Як лікар вона знала, що дні її життя лічені, але про це мені не казала, шкодувала. Хіба можна забути таке?! Перед пам’яттю Світлани Володимирівни я дав клятву, що не буду одружуватися. І слова свого дотримав.
Олег ДІДИК,
Волинська область